موضوع: "عاشورا"

ورود جناب مسلم ابن عقیل به شهر کوفه ( 60 هجری قمری )

مسلم بعد از این نامه ، به سمت کوفه حرکت کرد و در پنجم شوّال  وارد شهر شد و در خانه مختار استقرار یافت.  و نیز خانه سالم بن مسیب و خانه مسلم بن عوسجه و خانه هانی بن عروه  نیز استقرارهایی داشت.
بیعت مردم کوفه با مسلم:
 با انتشار خبر ورود مسلم به کوفه، رفت و آمد شیعیان به خانه ابن مسیب آغاز گردید مردم به دیدار مسلم می شتافتند و با او بیعت می کردند. وی در دیدار گروهی از آنان، نامه امام حسین علیه السلام خطاب به مردم کوفه را قرائت کرد. مردم همگی از شوق دیدار امام علیه السلام گریستند.
آنگاه عابس بن ابی شبیب شاکری برخاست و پس از حمد و ثنای پروردگار گفت: من از جانب مردم سخن نمی گویم و نمی دانم که در دل آن ها چه می گذرد ولی تو را از باطن خود آگاه می کنم. به خدا قسم هر زمان مرا بخوانید اجابت خواهم کرد و تا لحظه مرگ در رکاب شما به جنگ با دشمنان بر می خیزم و جز پاداش حق چیزی نمی خواهم. سپس حبیب بن مظاهر و به دنبال او سعید بن عبدالله حنفی برخاستند و سخنان عابس را تأیید کردند. پس از آن مردم با مسلم بیعت کردند. 
در آغاز دوازده هزار نفر از مردم کوفه با وی بیعت کردند؛ و به زودی شمار بیعت کنندگان به هیجده هزار نفر رسید. در پی آن مسلم نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت و حضرت را به کوفه دعوت کرد.

منبرها (موضوعات:995) ، ناشر: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ، ص2639 .