موضوع: "ذی الحجه"

سیر حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به کربلا در 8 ذی الحجه

سیر حرکت امام حسین از مکه به کربلا
از مسلمات تاریخ است که أباعبدالله الحسین علیه السلام در روز هشتم ذی حجه سال شصت از مکه به طرف عراق حرکت کرد. مسافت بین مکه و کوفه در حدود 380 فرسخ است و از قراین بسیار و علایم و امارات نیز معلوم است که امام علیه السلام با سرعت تمام پیش نمی رفت. و در اثنای راه، بعضی از مردم را که صلاح می دانست به یاری خود دعوت می فرمود. و پس از رسیدن حر بن یزید ریاحی به حضور آن حضرت، دو روز راه را بر امام علیه السلام گرفت، و از پانزده فرسخی کوفه در طی مسافت راه مستقیم پیش گرفته بود و در روز دوم محرم سال 61 وارد کربلا شد، و آن مسافت طولانی را از مکه تا کربلا در حدود 24 روز طی فرمود؛ یعنی روزی پانزده فرسخ راه را به آسانی طی می کرده اند، لابد مراکب شترانی بوده اند در آن زمانها که بسیار تندرو و جماز و ذلول که سیر متعارفی آنها طی آن اندازه مسافت بوده است. 

📚منبع؛ بانک جامع امام حسین علیه السلام ، ص 6992

شریک شدن در ثواب حج حاجیان

در ثواب حجّ حاجیان شریک شو…
نماز بسیار پرفضیلت شبهای دهه اول ذیحجه:
🔹امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود:

🔹پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه، هر شب بین نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: 

🔸در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو اللَّه را می‌خوانی، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را می‌خوانی: 

«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْرٍ، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ»

«و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او) چهل شب تمام شد و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن و از روش مفسدان پیروی منما»
اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک می‌شوی
📚 اقبال، صفحه ۳۱۷
زمان این نماز از امشب (شب اول ذیحجه) است تا شب عید قربان